Op vakantie….

op vakantie met Fytaal

Op vakantie…

Het is weer zomer!!! Mooi weer, zon, zee, strand, eten, drinken en op vakantie gaan…

Super fijn allemaal, maar hoe combineer je al het bovenstaande nu met jouw vitale leefstijl?!?! Je bent juist zo goed bezig geweest om je deze zomer goed te voelen op het strand, dat jurkje of die korte broek weer aan te kunnen en lekker met de kinderen te kunnen spelen op het strand. Dat gevoel wil je natuurlijk volhouden. Daarom schrijf ik dit artikel. Ik ga je een paar simpele tips geven die jou kunnen helpen om betere en verantwoorde keuzes te maken tijdens jouw vakantie.

20160624_111653-01

  • Waar ga je heen? Hotel, appartement, huisje, camping… Als je in een hotel zit kijk dan of je een klein koelkastje op je kamer hebt. Daar kan je makkelijker gezonde snacks en drankjes (water) langer goed en fris houden. Heb je een hotel met ontbijt check dan wat ze aanbieden (foto’s kijken op bijv. Tripadvisor) en maak vooraf al je ‘gezonde’ keuzes. In een appartement of huisje heb je zelfs beschikking over een (kleine) keuken. Dit is ideaal om de dag met een goed ontbijt te starten. Zorg ervoor dat het ontbijt vol vezels zit, bijvoorbeeld fruit, dit geeft een extra gevuld gevoel. Samen met wat kwark voor de eiwitten is dit natuurlijk een super simpel, maar goed begin van de dag! Maar zelfs in een waterkoker kan je een eitje koken. Dus mogelijkheden zijn er genoeg, zelfs zonder keuken.
  • Kijk of er een supermarkt in de buurt is waar je jouw goede keuze snacks en drankjes kunt kopen. Zo kan je verantwoorde snacks en maaltijden voorbereiden. Dit scheelt geld én je hebt altijd iets verantwoord klaar staan.
  • Zit je in een hotel met buffet. Eet dan van kleine borden en wacht wat langer voor je automatisch voor de 2e, 3e … ronde gaat. Hetzelfde geldt voor het toetje. Laat minstens 20 minuten tussen de rondes in en voel of nog trek hebt. Meestal is het lekkere trek en geen hongergevoel. Is die volgende ronde het nog wel waard?
  • Als je tijdens het buffet opschept, vul je bord dan eerst met groenten/salade, dan vlees/vis en eindig met de aardappelen/pasta/rijst.
  • Drink alcohol uit smalle glazen. Hier gaat minder in, dus drink je minder.
  • Schenk bijvoorbeeld spa rood in een groot wijnglas gevuld met extra veel ijsblokjes en schijfje limoen of citroen en een takje munt. Staat chic, maar levert geen calorieën.
  • Leg verleidingen, zoals het snoep voor de kinderen, uit het zicht. Zo kunnen zij niet onbeperkt graaien, maar jij ook niet 😉
  • Zorg voor gezonde snacks. Zorg bijvoorbeeld dat er altijd een goed gevulde fruitschaal op tafel staat.
  • Neem altijd een flesje water mee als je op pad gaat. Dit stilt de eerste dorst en zorgt ervoor dat je minder snel op een terras ploft en frisdrank of alcohol besteld. Zorg trouwens dat je dorst voor blijft… Als je dorst hebt, ben je eigenlijk te laat gaan drinken.
  • Er zijn tegenwoordig kleine, extra geconcentreerde flesjes siroop zonder suiker (!) te koop, bijv. Karvan Cevitam Go. Deze flesjes zijn ideaal om mee te nemen. Zo kan je je water een smaakje geven als je uitgekeken raakt op water.
  • Naast voeding is beweging natuurlijk ook van belang. Je hebt niet maanden getraind en gesport om nu weken achter een op je billen te blijven zitten/liggen. Dus maak elke dag even wandeling langs het strand, doe lopend je boodschappen voor die dag, parkeer je auto eens iets verder weg. Doe ook eens mee met een potje voetbal of volleybal. Zit je ergens aan het water, kijk of er een watersport is die je altijd al hebt willen doen. Gratis extra tip: Ga suppen!!!! Dan heb je vast de smaak te pakken en kan je 25 augustus met Fytaal mee op supavontuur op de Loosdrechtse Plassen.

Ik hoop dat je met bovenstaande tips een beetje uit de voeten kunt. Mocht je nog vragen hebben, dan weten jullie mij natuurlijk te vinden.

Ik wens jullie een hele mooie zomer en een nog mooiere vakantie toe!

op vakantie met Fytaal

Vitale groet,

Doriene